Vanliga frågor

Garageplats och parkeringar

Garageplats vid inflyttning
Garaget sköts av Garageföreningen och det är till de som du ska vända dig om du behöver hjälp med något som rör garaget.
Garageplats övergår inte automatiskt från den tidigare lägenhetsinnehavaren när lägenheter byter ägare, utan nytt kontrakt måste tecknas med Apcoa. Du hittar kontaktinfo under leverantörer.

Motorcykel och moped
Det finns inte särskilda platser för tvåhjuliga motorfordon. Du får hyra en vanlig parkeringsplats. Tvåhjuliga motorfordon få inte förvaras i andra utrymme. T.ex under garagerampen i cykelrummet. Brandsäkerhet tillåter inte det på grund av förutsättningen för ventilationen och antal dörrar.

Parkering
Här finner du du karta över parkeringar i Nacka Kommun
Parkeringskarta

Vid Sickla Allé 1 (utanför Sushi restaurangen) finns betalparkering likaså utanför Sickla Allé 57 – 65 samt Sickla Allé 21.

Postadress och kontaktuppgifter

Sickla allé 59
131 65 Nacka

styrelsen@brfsjostugan.se

Bredband, TV och IP telefoni

TV, bredband
Ett flexibelt hemnätverk är installerat i lägenheterna. Från Comhem och Ownit bredband.

Kabel-TV
Föreningen är ansluten till Kabel-TV via Comhem. Ett bas­utbud ingår i månadsavgiften. Önskas utökat utbud och digital tjänster via Kabel-TV kontaktar du Comhem. Ownit kan förse dig med TV via bredband.

Bredband
Föreningen har tecknat ett föreningsavtal med Ownit. Det innebär att alla lägenheter har tillgång till bredband med hastigheten 100 Mbit i båda riktningarna. I vårt avtal med Ownit ingår att du också kan beställa IP-telefoni utan fast månadskostnad. Ownit försåg alla med egna routrar när vi kopplade upp oss mot deras bredband. Men om din router skulle sluta fungera, som de kan göra efter några år, kan du köpa en ny via Ownit eller köpa en annat märke från närmaste elektronikaffär.

Telefoni
Vi har även de gamla Telia jacken för telefoni vill du ha Telia abonnemang kontakta Telia för hur man går tillväga.

Felsökning
Styrelsen kan inte engagera sig i tekniska ärenden med problem gällande anslutning så länge router/switch och ansluten enhet (tv, dator, mobil) inte har uteslutits som felkälla. Testa därför alltid alternativ router och/eller dator men kontakta alltid i första hand operatören.

Kända fel och störningar brukar oftast annonseras hos respketive operatörs driftstatus sida och kan många gånger förklara tillfälliga avbrott i tjänsten.

OwnIt driftstatus
https://www.ownit.se/kundservice/driftstatus

Comhem driftstatus
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok

 

Fasadrenoveringen 2017-2019

Punkter för den pågående renoveringen av fasaden

  • Den kommande fasadrenoveringen har planerad start i dec 2017 och sträcker sig fram tills våren/sommar 2019.
  • Huset kommer renoveras i 3 delar där man böjar med port 65 och halva huset, sedan resten av huset fram tills port 57. Till sist kommer punkthuset 21:an göras om.
  • Renoveringen görs av JM och ordnas av JM och medlemmar kommer informeras veckovis.
  • Renoveringen bekostas av JM eftersom det är en garantiåtgärd och påverkar inte föreningens ekonomi.

    Löpande uppdatering kommer att finnas under kategori Fasadrenovering

Byte av lägenhetens ytterdörr

Ytterdörren är något som boende och föreningen delar ansvar för.
Vi vill inte att vi måste be någon att återställa när man har spenderade mycket pengar på att försöka förbättra sitt boende

Att tänka på om du vill byta dörr

  • Du måste kunna behålla samma lås.
  • Färg och utseende ska vara snarlik ursprungsdörren.
  • Dörren måste möta eller överträffa brandreglerna för lägenhetsdörrar.
  • Är du osäker kontakta styrelsen

Sophantering

Hushållssopor
För vanliga hushållssopor knyt ihop din påse ordentligt. Om den läcker kostar det mer för oss för att göra rent. Inget glas eller plåtburkar.

Tidningar
Det finns en särskild behållare för tidningar, tidskrifter och reklamtrycksaker. Häll ut tidningarna hellre än att lägga dem i påsar. Och bara papper – ingen plast och inga kuvert med plastfönster. Och ingen kartong eller wellpapp. Inga böcker med hårda pärmar. Och framförallt inga hushållssopor.

Kartong och wellpapp
Här är det viktigt att trycka ihop eller skära ner kartongerna. Vi får nämligen betala för sopornas volym och det är onödigt att betala för luft. Dessutom blir kärlet fullt snabbt.

Glas
Sorteras i klar och färgat tar gärna bort matallocken

Metal
Här slänger man hushålls metallavfall plåtburkar o.s.v.

Batterier
För batterier har vi en särskild batteriholk.

Nacka kommun har batteri glödlampsinsammlings stationer in i ICA I Sickla.

OBS! Det här får vi inte lämna i soprummet:

Vända dig till de närmaste återvinningsstationer
Nacka återvinningsstation
Stockholms återvinningsstation

Miljöfarligt avfall
Miljöfarligt avfall ska lämnas till miljöstation. Den närmaste finns hos . Hit hör t ex lacknafta, färger och andra kemikalier. Bilbatterier ska också till miljöstation.

Elektronik
Alla sorters elektronikavfall få inte lämnas i soprummet. Vända dig till närmaste återvinningscentral.

Byggnadsmaterial
Byggnadsmaterial efter renoveringar eller andra byggnationer lämnas direkt till återvinningsstation.  Om du har hyrt in någon yrkesman så ska han ta hand om överblivet material – det ingår normalt i det avtal du bör göra. Om du jobbar själv så får du också ta hand om det själv.

Flyttsopor
När man flyttar brukar det normalt bli en hel del över. Det kan vi tyvärr inte ta hand om som grovsopor. Det måste du frakta bort själv.

Vitvaror
När det gäller kylskåp och andra skrymmande hushållsmaskiner finns ett avtal i branschen att den som säljer en ny apparat måste ta hand om den gamla. Passa på att få din gamla hämtad när du köper ny.

Apotekets produkter
Mediciner och gamla febertermometrar lämnas på apoteket.

Övrigt
Andra sopor som du inte vet vad du ska göra med? Kollar vi med Miljönämnden eller Nacka kommuns hemsida om avfall.

Barnvagnar och cyklar

Barnvagnar och cyklar får INTE förvaras i trapphus på grund av säkerhet vid tex brand. Då det inte finns något rum för barnvagnar ska dessa förvaras i lägenheten.

Brandsäkerhet i våra hus

Vi är mån att alla förstår hur man hjälper med brandsäkerhet. Läs gärna detta pdf från Räddningsverket.

Ladda ner den här

Skötselanvisningar

Alla lägenheter ska ha en bostadspärm med skötselanvisningar.

Du kan även ladda ner den här.

Ventilation i fastigheten och lägenheterna

Ventilationssystemet
Ventilationssystemets funktion är i princip att en frånluftsfläkt på vinden suger ut luften från badrum, wc, kök och klädkammare. Ny ersättningsluft tas in i lägenheten via tilluftdon i sov- och vardagsrum. Innan luften når rummet förvärms och filtreras den bakom radiatorerna.

Frånluftsflödet i köket kan vid matlagning forceras genom att “timern” på spiskåpan vrids upp till önskat tidsintervall. Fettfiltret i spiskåpan måste rengöras med jämna mellanrum för att luftflödet inte ska försämras. Går bra att diska i maskin.

Ventilationssystemet är utrustat med utetemperaturreglering. Detta innebär att vid låga utetemperaturer minskar luftomsättningen något och därmed risken för kalldrag vid tilluftdonen under fönstren. Eftersom luftflödet även reduceras i spiskåpan kan en något minskad utsugningsförmåga eventuellt märkas vid matlagning i samband med mycket låga utetempereraturer.

Tilluftdonen
Vi har ventilationssystemet Easy-Vent som är ett luftdon för ventilation av bostäder med frånluft- och självdragssystem. Luftdonet är en separat tilluftsenhet med filter monterad bakom element (radiator) i vardagsrum och sovrum. Från luftdonet går en kanal genom ytterväggen som mynnar i ett fasadgaller på byggnadens utsida. Fasadgallret kan vara synligt eller dolt under fönsterbleck.

Uteluft leds in i luftdonet via fasadgallret och väggkanalen. Vid inloppet till luftdonet finns ett filter som hindrar pollen och föroreningar att ta sig in med friskluften. Den filtrerade luften strömmar in i luftdonet och följer utmed elementets baksida. Kontakten med elementets varma yta gör att uteluften förvärms innan den släpps ut vid elementets överkant. Rummet tillförs därmed behagligt tempererad och filtrerad friskluft. Den nya luften strömmar naturligt genom bostaden och fångar upp föroreningar på sin väg mot frånluftsventiler i WC / badrum, ibland klädkammare samt kökskåpa. Där sugs den förbrukade luften ut.

Renslucka
Det är viktigt att rensluckan som sitter ovanpå luftdonet är placerad rätt och är ordentligt fastsatt på luftdonet.

Frisk luft med regelbundna byten
Filter måste bytas regelbundet, då ett hårt smutsat filter hämmar det viktiga tillflödet av friskluft. Vi byter filtret en gång per år oftast i augusti.

Lätt att byta filter
Lyft av rensluckan och dra upp filtret.
För ner det nya filtret i öppningen. Se till att filtrets ram är vänd mot rummet och att filtret lutar mot dig. Se till att filtret ligger rätt i nedre skåran. Öppna luckan nedtill och känn med fingret så förstår du. Lägg tillbaka luckan och tryck till så att den låses fast.

Tvättstugan

Vi har en tvättstuga på Sickla Allé 21.

Du bokar tid med hjälp av ditt bokningslås på avsedd tavla i tvättlokalen.

Behöver du ett nytt bokningslås så beställer du den hos Miele på 08 – 562 290 00 och den kostar just nu 125:- (2015).

I övrigt följ de intruktioner som finns anslagna på väggen för respektive maskin både för hur de ska brukas och hur du efteråt ska städa.

Bra att tänka på när du nyttjar tvättstugan:

  • Du kan använda tvättrummet fram tills kl 22.
  • När du tvättar sent tänk på att strömmen slås från till alla maskiner efter 22.00.
  • Färgning av kläder är inte tillåten.
  • Tvättrummet får bara användas av de som bor i huset.
  • Efter att tvättrummet använts ska det också göras rent.
  • Kontrollera att du inte glömt plagg i någon av maskinerna.
  • Tag bort luddet ur torktumlaren/torkskåpet
  • Tag bort tvättmedel som fastnat i tvättmaskinens lucka för tvättmedel
  • Sopa golven samt torka av ovansidan av tvättmaskinerna.
  • Innan du lämnar tvättstugan – kolla att du inte har glömt kvar något.

Hyra lokal hos grannföreningar

Vi har möjlighet att hyra lokal hos grannförening Brf Ångslupen i mån av plats och tillgänglighet.

Lokalen som finns på Sickla Allé 37 är utrustad med litet kök, en toalett och handfat. Det finns porslin för 36 personer; bestick, tallrikar, vin och dricksglas, kaffekoppar och muggar, kaffebryggare, vattenkokare och microvågsugn.

Lokalen har tre bord och 24 stolar. Det finns även ett extrabord samt 17 stolar att tillgå. Man bör ej vara över 45 personer samtidigt i lokalen.

Bokning och förfrågningar sker till  Leif Lingbert, 070-888 00 04.